Buurtwinkels en e-commerce winnaars van crisis
› NieuwsIn De Standaard van vandaag staat een onderzoek naar de consumentenbestedingen, op basis van de betaalgegevens van ING België, tijdens de vier ‘corona’ periodes (de lockdown, de eerste versoepelingsperiode met geopende winkels (11 mei-7 juni), de tweede versoepelingsperiode toen ook de horeca opende en de maanden juli en augustus).
Zes maanden na de afkondiging van de lockdown liggen de uitgaven nog altijd 8 % lager. Dat is veel beter dan tijdens de lockdown, toen er een daling was van 30 %, maar van een volledig herstel is nog geen sprake.
Tijdens de lockdown gaven we 83 % meer uit aan online bestellingen van goederen dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook toen alle winkels opnieuw open waren, bleven vele Belgen gehecht aan het online bestellen van pakketjes. In juli en augustus lagen de uitgaven nog altijd 53 % hoger.
In de supermarkten zakte het aantal transacties, wat betekent dat we minder naar de supermarkt gingen, maar de bedragen per transactie stegen. Met andere woorden: de winkelkar was beter gevuld.
Een ander opvallend cijfer is de grote stijging in de uitgaven voor buurtwinkels. In de voorbije coronamaanden gaven we er 14 % meer uit dan vorig jaar.