"Buurtwinkel terug van weggeweest"

Nieuws

In het Nieuwsblad staat een interview met retailexpert Gino Van Ossel die bevestigt wat Buurtsuper.be al langer vaststelt: de coronacrisis zorgt er voor dat ons winkellandschap er versneld anders gaat uitzien. Met minder geïsoleerde baanwinkels en populairdere buurtwinkels en boerenmarkten.

“Het succes van het online shoppen hoeft nog weinig duiding”, zegt Gino Van Ossel, retailexpert en docent aan de Vlerick Business School. “Zeker in deze coronatijden is de e-commerce nog fors gestegen.” De grootste klappen zullen worden uitgedeeld aan de geïsoleerde baanwinkels. De buurtwinkel is anderzijds helemaal terug van weggeweest. Dankzij Covid-19, al was de heropstanding al even aan de gang. Zeker voor voeding. Ook de biowinkeltjes en de korte keten zijn hip. 

“Meer mensen stellen verplaatsingen met de wagen in vraag en willen lokaal kopen. Rechtstreeks van de producent. Het aantal boerenmarkten en hoevewinkels stijgt zienderogen. Duurzaam en gezond. Het vroeger was het beter -gevoel is helemaal terug. En dus kopen we meer bij de boer, bij de lokale handelaar, bij de slager die zelf zijn koeien kweekt.”

Toch wil Van Ossel waarschuwen dat winkeliers het nog een tijdje moeilijk zullen hebben door de huidige crisis. Voedingswinkels ontsnappen er nog aan. “We moeten sowieso eten en gaan minder op restaurant. Maar de non-food krijgt nog altijd zware klappen. We kopen minder kleding, minder parfum, minder nieuwe tv’s… De markt van het scheergerei is zelfs helemaal ingestort in volle coronacrisis. Wie thuis werkt hoeft zich niet elke dag te scheren.”

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››