Buurtsuper.be klaagt aan: “Supermarktuitbreidingen in handelskernen mogen niet, nieuwe vestigingen dan weer wel!”

Nieuws

Nu de onderhandelingen over een nieuw Vlaams regeerakkoord volop aan de gang zijn, en de Brusselse regering is gevormd, roept UNIZO de betrokken partijen op om nu écht prioritair werk te maken van een actief detailhandelsbeleid.

"Er ontbreekt nog aan een allesomvattende detailhandelsstudie, mét monitoring, om het overzicht te bewaren en de gapende mazen in het net te dichten." Dat zegt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO. Het gaat niet alleen om megashoppingcomplexen als bijvoorbeeld Neo (67.000 m²) of de oorspronkelijke plannen voor Uplace (55.000 m,²), waarover momenteel wordt onderhandeld. Want samen staan zij maar in voor iets meer dan de helft, van de in totaal 226.698 m² aan geplande nieuwe winkeloppervlakte in Vlaanderen en Brussel. "Afgezien van die grote handelscomplexen blijven meer dan 100.000 m² aan bijkomende geplande winkelruimte, buiten onze winkelkernen, onder de radar. We dweilen met de kraan open."

Luc Ardies van Buurtsuper.be sluit zich hierbij aan: “De Bolkestein of Europese Dienstenrichtlijn laat niet langer toe dat lidstaten nieuwe supermarktvestigingen weigeren omwille van economische motieven (impact op bestaande supermarkten). Maar in een oververzadigde markt verdient niemand nog zijn brood. We vinden dat dit opnieuw bespreekbaar moet worden gemaakt. Bovendien stellen we vast dat, terwijl tal van nieuwe vestigingen worden toegelaten, aanvragen van gevestigde buurtsupermarkten - die in de bestaande handelskernen hun winkel willen uitbreiden - worden geweigerd omwille van burenprotest”, aldus Luc Ardies van Buurtsuper.be.

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››