Buurtsuper.be bepleit versoepeling etiketteringsregels

Nieuws

Buurtsuper.be zal weldra binnen het Raadgevend Comité van het federaal voedselagentschap (FAVV) een voorstel indienen tot administratieve vereenvoudiging. Het betreft meer specifiek een versoepeling van de etiketteringsregels op producten die her-verpakt worden in de winkel.

Vandaag genieten onze leden al van een versoepeling met betrekking tot de etikettering op eigen ter plaatse bereide en voorverpakte producten. Dit betekent dat ze geen ingrediëntenlijst en geen voedingswaarde op het etiket moeten vermelden. Indien echter aangekochte producten in de winkel verder geportioneerd en verpakt worden, dan moeten alle gegevens wél op het etiket staan. Zo moeten bijvoorbeeld kazen die in bulk zijn aangekocht en in de winkel worden versneden of salades die in grote potten worden geleverd en in de winkel in kleinere consumentenporties worden verpakt, alsnog voorzien worden van ingrediënten, voedingswaarde etc.

Het verkrijgen van de gegevens zou in principe geen probleem mogen zijn (want deze worden normaal gezien door de leverancier bezorgd), maar het is soms niet evident om alle informatie op het etiket te krijgen.

We denken dan aan de administratieve rompslomp en de extra loonkost die hiermee gepaard gaan. Bovendien zijn ook de etiketten vaak te klein, aangezien het om kleine verpakkingen gaat, zijn de printers niet compatibel (ze kunnen bijvoorbeeld geen onder-etiket drukken) etc. 

Onze experts voedselveiligheid zullen daarom binnen het Raadgevend Comité van het FAVV bepleiten om de versoepeling, die nu reeds geldt naar de eigen bereidingen, door te trekken naar deze categorie van producten, ook voor wat betreft de producten die verdeeld worden naar andere winkelpunten binnen dezelfde onderneming.

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››