Biosupermarktketen färm opent eerste franchisewinkel

Nieuws Winkelopeningen

Gisteren 15 september heeft de coöperatieve biologische supermarktketen färm in Ukkel een vierde vestiging geopend. Deze jongste färm is de eerste franchise- en dus zelfstandig uitgebate supermarkt van het jonge bedrijf. Tegen 2019 wil färm nog eens twaalf winkels openen en uitbreiden naar heel het land.

"Tegen 2019 plannen we nog eens twaalf winkels, waarvan tien in franchise, in Brussel, maar ook in Wallonië en Vlaanderen", zei Baptiste Bataille, een van de twee stichters van färm, donderdag.

Färm surft mee op de bio- een duurzaamheidsgolf en biedt bijvoorbeeld verse groenten en fruit rechtstreeks van de producent aan, maar ook natuurlijke cosmetica en onderhoudsproducten. De coöperatieve mikt vooral op een 'korte keten' tussen producent en winkel, weg van de klassieke distributie. Inmiddels telt färm 318 coöperanten, die allen kunnen deelnemen aan het beheer, en is de keten goed voor 50 banen.

Volgens Bataille bereikten alle winkels snel een stabiele omzet. De aanvragen voor een franchisewinkel stromen toe, klinkt het. "De winkel in Bascule in Ukkel is de eerste in zijn soort, maar we voorzien nog andere vestigingen, voornamelijk in Wallonië en Brussel."

Waar die nieuwe winkels zullen komen, is nog niet beslist. Maar färm is een stedelijk concept en mikt duidelijk op de grote steden. "Wij willen duurzame mobiliteit promoten. Onze winkels moeten gemakkelijk te bereiken zijn met de tram, bus of fiets."

Färm startte in 2009 als een biologische kruidenierszaak. In 2013 werd de coöperatieve opgericht en was er een tweede winkel. Op vandaag zijn er één superette en drie supermarkten in de hoofdstad.

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››