Bewuste Visweek

Nieuws Productnieuws

Van 23 tot 28 september organiseert Carrefour een festival voor 'verantwoordelijk vissen'. Met dit nieuwe initiatief sluit de retialer zich aan bij de Bewuste Visweek, een beweging gelanceerd door de onafhankelijke labels MSC (duurzame visserij) en ASC (verantwoordelijke aquacultuur).

Overbevissing leegt de oceanen en vernietigt ecosystemen. Carrefour is zich bewust van dit wereldwijde probleem en nam het als actiepunt op in haar “Act for Food”-programma. De retailer zet zich zo in voor het behoud van mariene hulpbronnen zodat toekomstige generaties nog toegang zullen hebben tot een gevarieerd dieet. 

Om ervoor te zorgen dat de verschillende vissoorten gerespecteerd worden, heeft de Carrefour Groep allerlei maatregelen genomen. Carrefour biedt zeevruchten aan van duurzame visserij met respect voor natuurlijke hulpbronnen. Bovendien zullen tegen 2022 75% van de zeevruchten van het merk Carrefour afkomstig zijn van verantwoorde visserij en aquacultuur. 

Effectieve maatregelen tegen overbevissing

Hoe maak je een verantwoorde keuze? Voor de consument is het niet altijd eenvoudig wegwijs te vinden tussen de verschillende voedseletiketten.

  • Het MSC-label (Marine Stewardship Council) garandeert het gebruik van duurzame visserijtechnieken. MSC zet zich in voor een gezonde toekomst voor de oceanen en beloont vissers die verantwoord werken.

  • Het ASC-label (Aquaculture Stewardship Council) garandeert dat de vis afkomstig is van duurzame kwekerijen met een lage impact op de zeeën en oceanen, het milieu en de omgeving. Daarnaast moeten ze ook respectvol omgaan met hun werknemers en de lokale bevolking.

  • Dankzij bevoorrechte partnersschappen met lokale producenten, hebben de producten van de Kwaliteitsketen Carrefour strikte specificaties met respect voor het milieu en worden ze voor iedereen vergoed tegen een eerlijke prijs.

  • Carrefour Bio-producten zijn gecertificeerd door onafhankelijke organisaties en voldoen aan de biologische landbouwnormen (geen chemische meststoffen of synthetische pesticiden, geen GGO's, enz.).

Zo kunnen bepaalde zeevruchten onder verschillende labels worden gecertificeerd (zoals bijvoorbeeld de Kwaliteitsketen Carrefour en ASC).

Lees ook ›› Alle producten (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››