Belasting op reclame is 2e grootste inkomstenbron van gemeenten

Nieuws

De cijfers blijken uit het antwoord van de Vlaamse regering op een vraag van Vlaams Parlementslid Maurits Vande Reyde (Open VLD). Hij klaagt de ‘wildgroei’ aan van kleine ‘pestbelastingen’ op ondernemingen.

Hij roept op ‘nutteloze’ lokale belastingen op ondernemers in heel Vlaanderen af te schaffen. Gemeenten belasten bedrijven via een reeks kleinere belastingen. Bedrijven betalen onroerende voorheffing op hun fabrieken, kantoren en terreinen. Ze betalen leegstandsheffing als de gebouwen leegstaan en belasting op drijfkracht als ze machines hebben. Maar ze betalen ook heffingen op reclameborden, -verlichting en -folders. Samen betaalden bedrijven vorig jaar in het Vlaams Gewest 1,07 miljard euro lokale belastingen. Dat is 7 procent minder dan in 2015. Bijna 80 procent van dat bedrag komt van de onroerende voorheffing. Nochtans is de belasting op de terugweg, leren VVSG-cijfers. 18 gemeenten hebben ze deze legislatuur afgeschaft. Met 46 miljoen euro vormt reclame, na de onroerende heffing, een tweede belangrijke bron van inkomsten. Vande Reyde vindt dat dat soort ‘pestbelastingen’ moet verdwijnen, zeker omdat de Vlaamse regering extra middelen uittrekt voor de lokale besturen. Buurtsuper.be vindt dat in tijden e-commerce de gemeenten vooral de lokale winkels en supermarkten moet ondersteunen. Vaak is de folder één van de weinige reclamevormen die buurtsupermarkten hanteren. Zo’n taks op reclamefolders moet daarom dringend verdwijnen.

 

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››