Balans na 1 maand staycation

Nieuws

Supermarktketen Delhaize maakt na een maand staycation een stand van zaken op. De belangrijkste trends? De wijnconsumptie ligt hoger en het BBQ-assortiment is populairder dan ooit. Ook merkt Delhaize dat de winkels in de Ardennen en aan de Kust een hogere aanvraag hebben naar de Collect diensten.

Zelfs na het openen van de grenzen, kozen veel Belgen ervoor hun zomervakantie door te brengen in eigen land. Na één maand maakt Delhaize een stand van zaken op en de impact van die staycation is al goed te voelen op een aantal gebieden.

Trends 
Wijnconsumptie stijgt met 15%
BBQ-specialiteiten en -alternatieven populairder dan ooit
Collect stijgt met 50% in Delhaizewinkels aan de Kust
Home Delivery stijgt met 100%

Wijnconsumptie en aperitiefhapjes stijgen

Ondanks de heropening van cafés en restaurants, ligt de thuisconsumptie van alcohol nog altijd hoog. Zo merkt Delhaize in de maand juli een stijging van 15% in de verkoop van wijnen en schuimwijnen. Daarbij blijken voornamelijk Bag-In-Box wijnen, kleinere wijnformaten en rosé wijnen heel populair te zijn. De supermarktketen ziet daar respectievelijk een stijging met 30%, 25% en 20% in vergelijking met juli vorig jaar. De verkoop van aperitiefproducten steeg met 80% en ook lekkere hapjes zoals foccacia 72%, oesters 190% en kaas 20% stegen. Wanneer mensen thuis een glaasje drinken genieten ze immers ook graag van een hapje.

Het BBQ-seizoen is nog lang niet voorbij

Sinds de opstart van het BBQ-seizoen eind maart zag Delhaize een serieuze stijging van 26% in het BBQ-assortiment. Dat is vooral te verklaren door het goede weer en de hogere thuisconsumptie. Vooral BBQ-specialiteiten, zoals mini pensen en gemarineerd spek alsook andere BBQ-referenties zijn dit jaar heel populair. Het bedrijf ziet een stijging van 72% in de verkoop van BBQ-specialiteiten en een stijging van 88% in de verkoop van vegetarische alternatieven voor op de BBQ. 

Collect stijgt aan de Kust en in de Ardennen

Belgen die op staycation gaan naar de Kust of de Ardennen kiezen ervoor het gemak op te zoeken en hun boodschappen voor hun klaar te laten zetten in het collect-punt. De Delhaizewinkels in de kuststeden kennen 50% meer orders via Collect en in de Ardense Delhaizewinkels zijn dit er 22%. Hetzelfde geldt voor Home Delivery met een stijging van maar liefst 100% in het hele land.

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››