Back to basics in de keuken in coronatijd

Nieuws

De coronacrisis heeft een impact op wat we eten. Dat is niet meer dan logisch gezien we met z’n allen veel meer thuis zijn. Onderzoek van VLAM toont aan dat we veel meer voor 'lokaal' kiezen. Het kookplatform Lekkervanbijons.be zag bovendien haar bezoekers met 40% stijgen.

We gaan voor lokaal
We voelen ons solidair met de boeren en de handelaars die vandaag het beste van zichzelf geven om ons te voorzien van lekker eten. Maar liefst 76% van de ondervraagden geeft aan dat ze het belangrijk vinden om tijdens de crisis zoveel mogelijk de lokale handelaars te steunen. 80% geeft aan dat de landbouwsector respect verdient voor de manier waarop deze sector tijdens de crisis blijft zorgen voor ons voedsel. 61% zegt zich nu (nog) meer bewust te zijn van het belang van een sterke inlandse landbouwsector. Tot slot geeft 33% aan nu meer belang te hechten aan de inlandse herkomst van voeding.

Thuisverbruik en verse producten
Het onderzoek wijst uit ook dat thuisverbruik sterk aan belang wint. Op een gemiddelde dag tijdens de coronacrisis eet 86% een zelfbereide warme maaltijd in vergelijking met 72% voor de crisis. Ondanks het hamstergedrag, zitten ook verse producten in de lift. Zo is er sinds 9 maart een wekelijks volumestijging van verse aardappelen en aardappelproducten met 24%, van eieren met 24%, van zuivel met 20%, van verse groenten met 19%, van vers vlees en gevogelte met 17%. Waar voor de crisis 28% van de bevraagden aangaven op een gemiddelde weekdag gekookte aardappelen te eten, doet 36% dat tijdens de crisis.

Inspiratie 
Alle kookplatformen boomen. Lekkervanbijons.be, gespecialiseerd in recepten met producten van eigen bodem, ziet het bezoekersaantal met 40% stijgen, net geen anderhalf miljoen Vlamingen gingen er sinds de start van lockdown al op zoek naar kookideeën.

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››