Ambachtelijke slager positioneert zich met korte keten

Nieuws

In de Gazet van Antwerpen stond een interessante getuigenis van een ambachtelijke slagerij die zich perfect weet te positioneren, ondanks de stijgende concurrentie van supermarkten.

Terwijl elders in het land elke week een slagerij sluit, is er in Arendonk zopas nog een nieuwe opengegaan: de derde al in het dorp. Met kwaliteitsvlees recht van de boer, ambachtelijke gerechten én een vriendelijke babbel willen Jerry en Inge van Vleesatelier 41 het verschil maken met de supermarkt om de hoek.

Drie grootwarenhuizen, elk met een eigen vleestoog, en drie zelfstandige slagers zijn er nu in Arendonk. Dat is opmerkelijk, zeker in een landelijk dorp van amper dertienduizend inwoners, want de voorbije tien jaar is het aantal slagerijen en delicatessenwinkels in België met liefst 20% gedaald.

“Ook wij hebben dat bericht gelezen in de krant”, zeggen Jerry Vansweevelt (48) en zijn vrouw Inge Jacobs (44). Toch openden ze afgelopen weekend nog een derde beenhouwerszaak op de Vrijheid in Arendonk. “Er wordt inderdaad minder vlees gegeten”, bekent Inge. “Maar de mensen zijn tegenwoordig veel bewuster met voeding bezig en kopen liever af en toe een goei stukske vlees dan een promopakket uit de supermarkt.

Met kwaliteitsvlees recht van de boer wil Vleesatelier 41 zich onderscheiden van de warenhuizen. “Wij kiezen bewust voor de korte keten”, zegt het koppel. “Zo halen we ons varkensvlees bij een betrouwbare kweker in Weelde (Ravels), van wie we weten dat hij zijn dieren met liefde en natuurlijke voeders grootbrengt." Ook voor zijn rundvlees zweert beenhouwer Jerry bij het keurlabel made in Belgium. “Alleen jonge runderen van het bekende ras Belgisch witblauw”, zegt hij. Ook puur Kempens kalfsvlees, kip en kalkoen liggen er in de toog van Vleesatelier 41, aangevuld met een rijk assortiment van charcuterie en eigen bereidingen: van zelfgemaakte vleessalades tot spaghetti bolognese. Een van de toppers in zijn gamma is zijn ambachtelijke bloedworst, maar zeker ook zijn 'kip maison spéciale': een dikke ronde schijf van een kippenrol met een fijn lapje spek errond.

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››