Agressieve klanten in je buurtsuper?

Nieuws

De coronacrisis haalt het slechtste in de mens boven. Ook zo met klanten. Worden jouw medewerkers geconfronteerd met agressieve klanten en zo ja, hoe gaan ze daar best mee om?

Sommige klanten vertonen tijdens de coronaperiode agressief gedrag. Omdat ze een mondmasker moeten dragen, omdat uw medewerkers ze aanspreken om de 1,5m of andere richtlijnen te respecteren, enzovoort.

Wat kan je in dat geval doen?

Helpen kalmerende woorden niet en blijft een klant agressief, dan kan je steeds vragen om de winkel te verlaten. Je mag in geen geval hierbij geweld gebruiken. Doe je dat toch, dan riskeertje dat er een klacht wordt neergelegd bij de politie of het parket met alle gevolgen van dien...

Loopt het gedrag van jouw klant de spuigaten uit en wil die niet vertrekken, dan kan je de politie bellen en vragen dat die ter plaatse komt.

Gaat jouw klant te ver in zijn bedreigingen of leed je door zijn handelswijze schade (hij vernielde bijvoorbeeld bepaalde zaken of bracht jou of jouw medewerkers letsels toe), leg dan een strafklacht neer en vraag een schadevergoeding. Je kan dat doen op het moment dat de politie ter plaatse komt of nadien (zelfs indien de politie niet ter plaatse is gekomen). Een dergelijke klacht kan je neerleggen bij de politie of het parket. Je kan dat ook doen bij de onderzoeksrechter. Voor deze werkwijze kan je best beroep doen op een advocaat.

Zorg dat je over bewijzen beschikt. Laat de politie daarom de nodige vaststellingen doen. Houd tevens facturen en betalingsbewijzen bij van eventuele kosten die je hebt om de schade op te lossen zoals medische of andere kosten. Misschien zijn er ook getuigen aanwezig en kan je hen vragen om hun gegevens achter te laten om later hun versie van de feiten te kunnen geven.

Als je een camera in jouw zaak hebt hangen, kunnen die beelden eveneens helpen bij het bewijs van de feiten. Zorg er dan wél voor dat je voldoet aan de voorschriften van de camerawetgeving. Hang een pictogram uit zodat klanten weten dat je camera’s hebt. Doe ook een melding van jouw camera’s via het centrale e-loket ( http://www.aangiftecamera.be) en houd een register voor beeldverwerkingsactiviteiten van de bewakingscamera’s bij.

Nog vragen? Neem dan contact op via info@buurtsuper.be. We helpen je graag verder! 

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››