77% wil mondmasker verplichten

Nieuws

Uit de Grote Coronastudie van de Universiteit Antwerpen blijkt dat 77% van de Belgen een mondmasker wil verplichten voor klanten in de supermarkt. 83% vindt dat het verplicht moeten worden voor personeel.

Sinds begin juni al geven meer en meer respondenten aan dat ze in bepaalde situaties graag een verplichting willen voor mondmaskers. Dat geldt voor de klanten (van 61 naar 77%) en vooral voor het personeel (van 75 naar 83%) in supermarkten.

Buurtsuper.be heeft, naar aanleiding van de discussie hierover in Deinze, in een interview bij Radio 1 duidelijk gesteld geen voorstander te zijn van gemeentelijke autonomie rond de invoering van allerhande corona maatregelen. “Als naast de federale en regionale overheid nu ook meer dan 300 Vlaamse gemeenten elk voor zich nieuwe maatregelen zullen uitvaardigen, dan dreigt de complete chaos”, zei Luc Ardies. 

Van zodra echter de Nationale Veiligheidsraad mondmaskers verplicht maakt, gaat Buurtsuper.be haar leden sensibiliseren om die wetgeving effectief na te doen leven.

Buurtsuper.be is wél bezorgd over de kwaliteit van de mondmaskers die nu in gebruik zijn, nadat afgelopen week uit een Test Aankoop onderzoek bleek dat 4 op 10 mondmaskers niet conform is. Ook de manier waarop de meerderheid van de klanten zijn mondmasker manipuleert, baart zorgen. Tot slot waarschuwt Buurtsuper.be dat, als de mondmaskers verplicht worden, bij overtredingen niet de zaakvoerder maar de klanten zelf moeten worden beboet.

 

Lees ook ›› Alle nieuwsartikels (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››