6 nieuwe Vlaamse streekproducten erkend in West-Vlaanderen

Nieuws Productnieuws

Filet d’Anvers van het rood ras van West-Vlaanderen, Houtlandse koffie, gekapte vloerpistolet, West-Vlaamse splitwafels en Poperingse mazarinetaart mogen het Vlaams erkenningslabel streekproduct.be dragen.

Driemaal per jaar komt de Beoordelingscommissie Vlaamse Streekproducten samen om de erkenningsaanvragen voor traditionele Vlaamse streekproducten door te nemen. De uiteindelijke toekenning gebeurt door de sectorgroep Streekproducten van VLAM. De eerste ronde van 2018 levert zes erkenningen op. Toevallig zijn ze alle afkomstig uit West-Vlaanderen en 4 uit Oostende en omstreken.

Eén van de nieuwe streekproducten zijn de splitwafels. Reeds in onze oudste kookboeken vind je wafels “om te spauwen” of te splitten, maar in vroegere tijden werden ze warm gegeten met gesmolten boter. De meestal ovale wafels verschillen van harde wafeltjes doordat ze met gist bereid worden, de gist zorgt ervoor dat de wafels “opblazen” bij het bakken en zo makkelijk open te snijden zijn. De splitwafel traditie deelt West-Vlaanderen met Frans-Vlaanderen.

Dirk Vanheste bakt zijn splitwafels volgens het oorspronkelijke recept van zijn Oostendse “patron”. Er waren twee soorten: ovale splitwafels met vanilleboterroom en ronde met bloemsuiker bestrooide splitwafels gevuld met kirschroom. Je kan beide soorten nog steeds verkrijgen bij Brood- & Banketbakkerij Vanheste Dirk.

Meer info over streekproducten, de erkenningscriteria enz. vind je op streekproduct.be.

Lees ook ›› Alle producten (2378)

23.500 keer bedankt!

Nieuws

Dit weekend werden er massaal bedankjes verstuurd via onze campagnesite www.superbuurt.be: 23.500 keer al bedankte een consument zijn of haar favoriete buurtsuper! En zoveel stemmen, dat geeft natuurlijk weer een nieuwe tussenstand voor onze Super Teams van 2020.
Lees meer ››

Consument geeft meer geld uit aan voeding

Nieuws

UNIZO publiceerde naar aanleiding van het ‘Weekend van de Klant’ onderzoeksresultaten die uitwijzen dat tijdens het afgelopen voorjaar de consumenten vooral meer geld uitgaven aan voeding en dranken (28,99% van de consumenten).
Lees meer ››